S podpisom dogovora odprta pot k urejanju območja EPK ob meji
Ministrica za infrastrukturo Alenka Bratušek, generalni direktor Slovenskih železnic Dušan Mes in novogoriški župan Samo Turel so v Novi Gorici s stiskom rok pospremili današnji podpis Dogovora o sodelovanju pri projektu Evropska prestolnica kulture 2025, ki je ključnega pomena za ureditev potrebne infrastrukture na osrednjem območju projekta Evropske prestolnice kulture. Dogovor je plod zahtevnih šest mesečnih pogajanj in usklajevanj med novogoriško mestno občino, Ministrstvom RS za infrastrukturo, Slovenskimi železnicami in njihovimi hčerinskimi podjetji ter Direkcijo RS za infrastrukturo. Projekt je pomemben tako za Evropsko prestolnico kulture, kot za razvoj mesta in širše regije, državo ter Slovenske železnice. Je dokaz, da je mogoče stvari premakniti, če se akterji med seboj povežejo in sodelujejo s skupnim ciljem. V pričakovanju Evropske prestolnice kulture 2025 bo tako urejeno območje novogoriške železniške postaje skupaj s tremi objekti, Tovornim skladiščem (razskladiščem), stavbo SVKT, železniškim zdravstvenim domom in nadstandardnim podhodom pod železniškimi tiri s kolesarsko stezo. Vzporedno s temi vsebinami, ki so predmet dogovora, pa bo prenovljen Trg Evrope ter vzpostavljen zeleni pas vzdolž meje med nekdanjim solkanskim mejnim prehodom in Rafutskim parkom ter vilo. V letu 2025 pa se bo s pomočjo države oziroma Ministrstva za kulturo začela še obnova Vile Rafut.
Urejanje območja v okviru danes podpisanega dogovora je del celovitejših rešitev, ki jih načrtujemo na območju tik ob meji. Ta del se s prizorišči za Evropsko prestolnico kulture spaja z urejanjem zelenega pasu ob meji, to je območja severno od Trga Evrope in južno preko Kostanjevice s povezavo na Rafutski park, ki je bil letos obnovljen, ter z načrtovano prenovo Vile Rafut, za katero je Ministrstvo za kulturo zagotovilo nekaj več kot 4 milijone evrov. Dela na prenovi vile bomo predvidoma začeli leta 2025, ko bo dokončana zahtevna priprava dokumentacije. Ta del območja se smiselno vključuje v urejanje degradiranega območja ob meji z namenom, da bi to območje postalo območje srečevanja, združevanja in predvsem prizorišče projektov EPK. V prenovljenem tovornem skladišču bo EPIC - Evropska platforma za interpretacijo stoletja - nov razstavni prostor in prizorišče za dogodke. SVTK bo namenjen projektu Super 8, centru, ki bo povezoval kulturne vsebine z lokalno enogastronomijo. V prostorih železniškega zdravstvenega doma bo predvidoma informacijsko središče in podporni prostori za prireditve na Trgu Evrope. Po letu 2025 načrtujemo, da bi polovico razskladišča namenili Univerzi v Novi Gorici, ki si tam želi urediti predavalnice. Prostori Super 8 bodo trajno namenjeni gostinski ponudbo na območju, kjer se bodo srečevali in družili prebivalci in obiskovalci.
Ministrica Alenka Bratušek je ob podpisu dogovora izpostavila prizadevanja za doseg sporazuma v zahtevnih okoliščinah: »Zadnjih nekaj mesecev smo usklajevali zlasti tehnične detajle. Dogovor je tak, da bo projekt Evropske prestolnice kulture v infrastrukturnem delu takšen, kot mora biti. Letošnja priprava proračuna je bila posebej naporna. Slovenija je namreč avgusta doživela naravno nesrečo epskih razsežnosti. Popoplavna obnova je postala prioriteta številka ena. Ne glede na to se v Vladi RS zavedamo, da je treba gledati naprej. Prioritete, ki sem jih ob prevzemu ministrskega mandata izpostavila, še vedno ostajajo, to so trajno, zeleno in varno. Skratka, sredstva za železniško infrastrukturo se v proračunu za leto 2024 celo nekoliko povečujejo v primerjavi s sprejetim proračunom. Kljub temu smo bili velike bitke, da smo uspeli v proračunu zadržati sredstva, namenjena za železniško postajo v Novi Gorici. Minister Arčon in predsednik vlade sta mi vsak dan dihala za ovratnik glede tega projekta. Vesela sem, da nam je le uspelo, kajti brez obnove si sploh ne predstavljam, kako bi projekt EPK, ki je eden od pomembnejših projektov v prihodnosti za našo državo, sploh izpeljali. Moje sodelavce na direkciji čaka v nadaljevanju trdo delo. Obnova bi morala biti zaključena do konca leta 2024. Verjamem, da nam bo uspelo.«
Novogoriški župan Samo Turel je poudaril: »Danes smo izpolnili tisto dolžnost, ki jo je v okviru projekta EPK prevzela novogoriška mestna občina, in sicer urejanje infrastrukture za potrebe EPK. Sporazum, ki je pred nami, je plod več kot šestmesečnih pogajanj in usklajevanj, tako z Direkcijo za infrastrukturo kot s Slovenskimi železnicami in njihovimi hčerinskimi podjetji. Dogovor naslavlja območje ob železniški postaji, natančneje tri objekte, razskladišče, objekt SVTK in objekt trenutnega zdravstvenega doma Slovenskih železnic. Ocenjena vrednost za nakup in prenos lastništva je za vse tri objekte milijon evrov. Ta sredstva imamo že rezervirana v okviru Celostnih teritorialnih naložb. Posebej se zahvaljujem ministrici in direktorju Slovenskih železnic, da dogovor vključuje tudi ureditev podhoda pod železniškimi tiri. Z direkcijo smo se dogovorili o nadgradnji podhoda, da mu namenimo poseben, primorski pečat z vhodom v obliki vrtače. Obe dostopni točki do podhoda bosta še posebej urejeni. Zagotavljali bosta posebno kakovost potnikom Slovenskih železnic in tudi prebivalcem. Objekt razskladišča bo eden izmed temeljnih prizorišč EPK, prav tako objekt SVTK-ja, kjer načrtujemo ureditev tako imenovane Super osmice. Dogovor vsebuje tehnične podrobnosti, ki so potrebne za prenovo samega Trga Evrope, projekta, ki ga vodi Evropsko združenje za teritorialno sodelovanje. Tu smo predvsem z državo in s Slovenskimi železnicami dogovorili služnostne dostope, tako da bo Trg Evrope lahko v celoti prenovljen. Obema sopodpisnikoma se zahvaljujem za trud in vloženo delo.»
Vrednost izgradnje podhoda pod tiri je ocenjena na približno 5 milijone evrov, od tega bo 800.000 evrov prispevala novogoriška mestna občina. Celotna ocenjena vrednost obnove železniške postaje, ki vključuje tudi izgradnjo podhoda, pa je po besedah ministrice Bratuškove približno 43 milijonov evrov. Preurejeni bodo peroni, celotna tirna infrastruktura, podhod, primerna bo za potnike, pešce in kolesarje, na voljo bo ponudba »car sharingov«, urejeni bodo dostopi za invalide, prenovljeno bo zunanje poslopje postaje, vključena bo tudi dodatna ponudba za potrebe potnikov na sodobnih postajah. Vrednost vložka Mestne občine Nova Gorica v prenovo objektov razskladišča, SVTK-ja in trenutnega železniškega zdravstvenega doma pa je ocenjena še na dodatni milijon evrov.
Generalni direktor Dušan Mes pa je izpostavil: »Dogovor je plod kar nekaj kompromisov. Štiri podjetja iz skupine Slovenskih železnic na tej postaji opravljajo svojo dejavnost. Prav tako imajo tukaj svoje zaposlene. Nihče ne bo izgubil zaposlitve. Sprejeli smo kompromis glede zamenjave določenih prostorov. Dejavnosti Slovenskih železnic se selijo na drugo stran postaje. Projekt je pomemben za regijo, državo in Slovenske železnice, ki bodo na tem delu delno ohranile svojo dejavnost, delno jo bodo preselile. Zahvaljujem se ministrici, da je uspela kljub težkim izzivom v proračunu priskrbeti sredstva za celovito prenovo celotne infrastrukture na postaji, kar bo pomenilo bistveno boljšo kakovost tudi za potniški promet v prihodnje. Dokumenti so podpisani, sedaj pa bo potrebno vse izpeljati v rokih, v dobrem letu in pol morajo biti zadeve dokončane.« Glede prenove novogoriške železniške postaje je še dodal: »Prioriteta je, da se ta postaja preuredi, trenutno ni v stanju, ki bi ji bil v ponos. Tovorni promet se dolgoročno umika s te postaje, predvidoma v Vrtojbo. Želimo si tudi, da se celoten potniški promet od Sežane čez Novo Gorico do Bohinjske Bistrice čim prej uredi, da se ta proga posodobi, ker je veliko povpraševanja za prevoz potnikov, zlasti v poletnem času. In se veselimo, da bi se celotna trasa toliko preuredila, da bi lahko bilo več vlakov, večja frekventnost vlakov, glede na to, da je enotirna proga, da bi z zaščito prečkanja cest in železnic poskrbeli, da bi lahko vlaki na tej progi hitreje vozili.«
Foto: Ana Rojc